Samen beslissen over de best passende zorg

Vraag jij naar alle mogelijke behandelingen en naar de voordelen en nadelen van een behandeling? Vraag jij welke behandeling het best past bij jouw situatie?

Goede zorg begint met een goed gesprek tussen jou en je zorgverlener. Tijdens een goed gesprek beslissen jullie samen welke zorg het best bij jou past. Want bij samen beslissen komt jouw kennis (over je eigen leven, je wensen, je behoeften) samen met de kennis van je zorgverlener. Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de patiënten samen met hun zorgverlener wil beslissen over of en zo ja welke onderzoeken of behandelingen nodig zijn. En in de meerderheid van de gevallen wordt er ook daadwerkelijk een goed gesprek gevoerd om samen te kiezen. Echter in ongeveer een kwart van de gevallen worden patiënten niet betrokken bij het maken van een keuze.   

Daarom startte dit najaar de landelijke campagne ‘Hallo dokter, hallo patiënt’. De campagne wordt gesteund door een groot aantal partners, waaronder de Patiëntenfederatie Nederland. De campagne richt zich zowel op patiënten/cliënten als op zorgverleners. Ook de Nederlandse Vereniging voor Neurologie besteedde er daarom aandacht aan.  Wil je weten hoe samen beslissen werkt? Of wat je zelf kan doen? Op de campagnewebsite vind je tips wat je kan doen voor, tijdens en na een gesprek. Bijvoorbeeld:

  • Bereid je gesprek voor. Schrijf je vragen over je ziekte of klachten op en denk na over wat jij belangrijk vindt in je dagelijkse leven.
  • Stel tijdens het gesprek al je vragen. Weet je niet goed wat je moet vragen? Stel dan in ieder geval de ‘3 goede vragen’.
  • Vraag aan het eind van het gesprek om een samenvatting. Zo weet je of alles duidelijk is.
  • Soms zijn er hulpmiddelen beschikbaar die je kunt gebruiken om samen te beslissen. Voor migraine is er bijvoorbeeld een keuzetabel ontwikkeld. Deze keuzetabel helpt je om, samen met je huisarts, te beslissen over een preventieve behandeling. Hoofdpijnnet heeft aan de ontwikkeling van deze keuzetabel meegewerkt.