medicijnen medische noodzaak

Stop wisselen van medicijnen om niet-medische redenen

Een vaak gehoorde klacht van mensen met chronische aandoeningen is dat ze bij een apotheek niet altijd het medicijn kunnen krijgen, dat de behandelend arts heeft voorgeschreven. Hoofdpijnnet heeft zich recent aangesloten bij andere patiëntenverenigingen, die gezamenlijk actie voeren tegen het “wisselen van medicijnen om niet medische redenen”.

Indien u een ander medicijn van uw apotheek heeft gekregen dan uw behandelend arts heeft voorgeschreven, een zg. generiek medicijn en u vervelende bijwerkingen ondervindt of verminderde werking, meldt dit dan bij uw behandelende arts. Hij of zij kan contact opnemen met uw apotheek en kan  ‘medische noodzaak’ op uw recept zetten.

Is uw medicijn niet op voorraad? Vraag dan bij een andere apotheek of uw medicijn daar wél op voorraad is. Zo niet, ga dan terug naar uw behandelend arts.

Als er ‘medische noodzaak’ op uw recept staat, dan heeft u volgens de wet recht op dit medicijn. Krijgt u het dan toch niet, dan kan uw arts contact opnemen met uw apotheek en u kunt contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Als u niet de zorg vergoed krijgt, waarvoor u verzekerd bent, is het altijd goed om een klacht in te dienen bij uw zorgverzekeraar. Dit lost uw probleem niet meteen op, maar zorgt er wel voor dat zorgverzekeraars en anderen beseffen wat er mis gaat.

Heeft u ook dit soort problemen bij uw apotheek? Laat het ons weten via info@hoofdpijnnet.nl of via ons contactformulier. Hoe meer reacties, hoe meer wij een vuist kunnen maken in onze lobby-activiteiten.